Sælger Google organiske resultater

Nej, er det klare og direkte svar – selvfølgelig sælger Google ikke deres organiske resultater.

Der har fra siden introduktionen af Google Adwords i 2002 været en klar skillelinie mellem Googles organiske resultater og de sponsorerede links.
Siden denne start har der dog været en vis produktudvilking bl.a. i form af blended search resultater således, at der ikke kun bliver vist betalte og organiske resultater i Googles SERP men også:

  • Billeder – Google image search
  • Videoer – primært Youtube
  • Maps – Google Places
  • Productfeeds (ej i Danmark ENDNU)

Alt dette blended search har en lidt anden verden end almindelige organiske resultater.
Bl.a. går Google meget op i deres Google Places resultater, der viser lokale placeringer af virksomheder og fysiske placeringsprodukter som f.eks. et hotel eller en bilmekaniker. Det er lige præcist i dette område, at Google lige nu tester muligheden for, at købe annoncering. Det er selvfølgelig ikke alle, der kan komme med i test – men positive test plejer at udvide sig til andre annoncører i resten af verden.

Sælger Google organiske resultater

Sælger Google organiske resultater

Spørgsmålet er om dette er begyndelsen for Google til at sælge ud af nye ydelser eller om det stopper her. Google mangler helt sikkert deres næste store ting, til at tjene deres næste milliarder på.

Kære Google, jeg håber ikke, at dette er startskuddet til at sælge ud af jeres værdifulde organiske ydelser, men blot en kapitalisering af nogle nye produktområder. Husk på, bliver annonceringen for anmasende forsvinder brugerne. Forsvinder brugerne – forsvinder…. Google!

Så på spørgsmålet om Google sælger ud af deres organiske resultater, er svaret stadigt – Nej.
Kære Google, lad det forblive sådan!

Selvom jeg synes, at nogle elementer, der kommer tættere på er i orden. F.eks. salg af billeder som Adwords i Google Billedsøgning

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing, SEO and tagged , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar