Ødelægger Google Internettet?

Søgemaskinerne har altid og bliver stadigt brugt til at brugerne kan finde relevant information på Internettet i henhold til en søgning. Sådan har det altid været, men hvad så når hjemmesiderne bliver opbygget udfra søgemaskinerne og tilmed med dårligt og skjult indhold samt ligegyldige links, blot for at ranke på Google, og dermed får brugerne ind på siden.

Rank i Google

Der er flere hundrede parametre for, hvordan ens site og hver enkelt side bliver opfattet af Google og hvordan man derved kommer til at ranke i henhold til alle de øvrige 255.000.000 sites og 30+ milliarder sider.
Hvad disse faktorer er og deres vægtning vil jeg ikke gå ind på, men her kan du læse en god seo guide af Dennis Narvedsen (En kollega til mig hos iProspect).
Overordnet er der dog tre elementer, der afgør hvordan du ranker på Google. Din platform, dit indhold og links.

Teknisk platform

Den tekniske platform er hele opbygningen af din hjemmeside. Uagtet om du tænker på optimering af hjemmesider eller ej, vil der være en opbygning der har indflydelse på dine placeringer på Google. Googles spidere skal jo læse de 255 millioner sites, hvorfor det er i orden den er lidt doven og prioriterer de sider der er nemmest at læse – rent tekniks. Set fra en bruger vil dette være med til at siden alt andet lige er hurtigere – altså ved en optimering.

Indhold – SEO indhold

Indhold siger næsten sig selv – indholdet på siden. Det gør sig gældende i form af tekst, billeder, videoer – ja alt hvad du har af indhold vil på den ene eller anden måde blive indekseret. Det vil også altid have indflydelse på, hvordan du er placeret i søgemaskinerne.

Linkbuilding

Det sidste overordnede element, der har indflydelse på dine placeringer i Google er linkbuilding. Dette er både intern linkbuilding. Altså links på dit eget site til et andet sted på dit eget site. Ligeledes links til og fra eksterne sites til dig. Hvorfra og hvordan disse links kommer har rigtigt stor indflydelse på din placering.

Ødelægger Google Internettet

Nej, selvfølgelig ødelægger Google ikke Internettet. Eller det gør Google ikke direkte i hvert fald. Faktisk har Google været en stor bidragyder til det Internet vi har i dag, hvilket langt hen af vejen er fantastisk. Så tak for det Google.
MEN…

Content spam

I gamle dage, da man byggede hjemmesider – gjorde man det udelukkende fordi man havde en historie at fortælle sine kunder. De kunder der var interesseret nok i dig skulle nok komme ind på siden. Det har ændret sig med søgemaskinerne og Google.
Desværre ser jeg rigtigt meget indhold, der er skrevet til søgemaskinerne og ikke brugerne. Meget af dette indhold er endda tit gemt væk fra brugerne, så de ikke kan finde frem til det, ved at komme ind på sitet normalt. Typisk er dette indhold af utrolig ringe kvalitet, at det kan undre en at virksomheder overhovedet ønsker at have sådan noget på sitet (hvis de altså ved, at de har det, og det ikke er et lummert SEO firma, der har genereret dette med en enkelt medarbejders accept). Ligeledes ved jeg, at virksomheder tilbyder at skrive sådanne indholdssider “autogeneret” så indholdet er volapyk, men det forstår Google ikke, og derved kan siderne få værdi hos Google, og derved tillid og placeringer.
Ja brugerne kunne bare hoppe væk, men pointen er, at dette indhold tager positioner fra godt indhold på google. Og ja nogle brugere bliver på disse sider eller hopper ud på resten af siden og konvertere. Ligesom spam email ren faktisk også virker. Der er nogen der altid liiiiige hopper på den…

Link spam

Det samme gør sig gældende indenfor linkbuildingen. Mange sider på nettet er 100% bygget og skrevet for at linke til andre sider. Disse sider bliver indekseret, får værdi og giver værdi videre til andre sider som så kan have gode positioner i Google.
Men er det hele meningen med Internettet? At der skal bygges dårligt indhold for at få andet indhold frem – som nogen gange er dårligt – andre gange ikke.
Nu linker jeg til en anden artikel jeg har skrevet som hedder Google billedsøgning. Linket giver ingen mening i henhold til den eksisterende artikel, men jeg giver værdi til min anden artikel, men du som bruger får intet ud af det. Det gør jeg til gengæld i henhold til linkværdi. Jeg kunne også bruge denne artikel til at linke til en kunde, som vil give ligeså lidt mening for dig som læser – men som vil give værdi i Google. Denne og mange andre metoder for linkspam florerer rigtigt meget på Internettet – til glæde for de få.

Så ja, jeg mener at Google ødelægger Internettet. Bestemt ikke direkte for der styrker Google vores kære Internet. Men Googles værdi er så høj og algoritmen er for nem at snyde, hvilket gør at Googles platform fremmer spam i både links og indhold samtidigt med, at Google gør for lidt i kampen for at opretholde deres guidelines og derved et godt og solidt Internet.

Google spam fight

Google er klar over disse elementer, og har også et team, der ikke bestiller andet end at kæmpe mod de sites, som prøver at komme højere op på søgemaskinerne end deres relevans tilbyder. 2011 er endda blevet kåret til “spam fighting year”. Året startede også godt med en masse kataloger fik fjernet deres værdi, og ligeledes er de gået igang med at bekæmpe indholdsspam – content spam bl.a. via Panda/Farmer updaten.
Det er alt sammen meget godt, men af verdens største søgemaskine, et af verdens 10′ende stærkeste brand, der har langt over 150 milliarder søgninger om måneden – synes jeg ikke de gør nok. Det gør sig gældende både i de store lande som USA og UK men ligeledes i mindre lande som Danmark. – Hvornår har du sidst hørt om Google har fjernet et site fra indeks ved ikke at overholde deres guidelines?

Jeg håber at Googles kamp mod spam bliver bedre og hårdere. For mig der arbejder med search, for dig som bruger, der skal have så godt indhold som muligt og ikke mindst for Google selv, der også skal have brugere i morgen for at forsætte succesen, ellers står hele Googles dominans for fald.

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing, SEO and tagged , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar