Google samarbejder med Twitter

Det har længe været kendt, at Google (ligesom alle andre) er interesseret i de sociale medier og endda tildeler disse værdi i henhold til rankeringen på Googles SERP ved relevante søgninger. Alt dette har hidtil kun været inden for de organiske resultater og med forskellig værdi.
Google har tidligere fjernet stort set alt værdi fra Facebook i henhold til de organiske resultater, mens de skruede op for Twitter. Denne vægtning er dog ændret en smule tilbage således at Facebook igen har en vis værdi. Det kræver dig en god mængde “Shares”. Det samme med Tweets, så fungerer retweets absolut bedst.

Twitter i AdWords

Ligesom Google har udvidet med salg af billeder på samme model som AdWords i Google billedsøgning, så lancerede Google salg af Twitter feed i Google AdWords annoncer i SERPen tilbage i November 2010 i USA.
Nej, det er ikke i Danmark endnu, men jeg er meget sikker på det kommer! (snart). Se nedenstående billede.

Twitter i Google AdWords

Twitter i Google AdWords

Ads by Twitter

Det sidste nye indenfor denne udvikling er, at der ved søgning på Google har været AdWords (ikke overraskende) men disse AdWords har været med Twitter som afsender som i “Ads by Twitter” og ikke som normalt “Ads by Google”. Læs mere på SERoundTable

Twitter i Google Adsense

Ikke nok med, at Google har annoncer i AdWords, så er det muligt at bygge bannere med Twitter feeds via google adbuilder og sende ud i Google Adsense’s netværk. Forstil dig en virksomhed eller orginisation, der ønsker at få budskaber ud hurtigt – det kan det komme nu, og endda meget bredt og ikke mindst – altid opdateret. Se nedenstående billede for hvordan det kan se ud.

Twitter i Google Adsense banner

Twitter i Google Adsense banner

Brug Twitter-feed ordentligt

Personligt synes jeg, det er en super fed mulighed, for at have en løbende kommunikation med sine brugere og kommende brugere. Feeds behøver ikke kun at være salg af produkter.
Forestil dig et politisk parti ved det kommende folketingsvalg 2011. Alle partierne vil lave en “Obama” og være med på noderne. Det kunne starte med en kommunikationsstrategi, hvor Twitter vil være en del, og hvor de nyeste indlæg på bloggen om dags og tidsaktuelle emner vil blive feedet ud i Google AdWords. Så ved søgning på parti X vil deres nyeste indlæg blive serveret i Adwords, med en besked om hvor længe siden det er, Tweetet er blevet Tweetet. Det er da smart – brug selv fantasien for andre muligheder.

Google og Twitter i fremtiden

Sammenholdt med, at Google tildeler Twitter højere værdi end Facebook for et link og share er interessant. Enten anser Google Twitter for værende bedre indholdsmæssigt, ellers er det et led i kampen om det sociale internet, hvor Google har taget parti mod Twitter og MEGET LANGT væk fra Facebook. Endelig er det interessant at tænke, om Google har tanker om at købe eller indgå i endnu tættere samarbejde med Twitter – personligt

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing and tagged , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar