Google Søgenetværk – pas på hvor du havner

Når man som annoncør køber sponsorede links på Google, har man forskellige muligheder. Dels kan man købe almindelige Google Adwords som bliver vist når brugerne søger på Google. Der er forskellige faktorer, der afgør hvilken pris og placering, du vil få. Man kan også købe ind på Google Content Netværk, som er et netværk af forskellige hjemmesider, som vi kender det fra traditionelle netværk. Googles indholdsnetværk har dog den fordel at være semantisk styret, således at annoncerne bliver så relevante som muligt samtidigt med, at man som annoncør kan se hvilke sider ens annonce bliver vist på – dette kan styres. Derudover er der muligheder for target mod mobiler etc. Alt det, vil jeg ikke skrive mere om i denne artikel – kun Googles Søgenetværk.

Pas på Googles Søgenetværk

Der er også den mulighed, at få sine annoncer i Googles søgenetværk, som består af en række sites, der viser søgeresultater for Google. I modsætning til indholdsnetværket er det ikke muligt at få at vide hvem, der er inkluderet i søgenetværket. Dvs. at man ren faktisk køber ind i en “black-boks”. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det forpligter også for godt indhold og seriøse partnere fra Googles side af.
Mange af de partnere, der er med i indholdsnetværket, er sider som f.eks. TV2, Eniro, Jubii og ikke mindst Googles eget Google billedsøgning. Det er alle gode sites med kvalitetsindhold, som er fint at have slået til, og som man gerne typisk vil associeres med.
MEN desværre er kvaliteten af Googles søgenetværk meget varierende, hvilket endda har givet klager til vores kunder fra nogle brugere.
Google søgenetværk inkludere virksomheder, der har specialiseret sig i typosquatting (købe domænenavne med stavefejl i som f.eks. faebook.com, gooogle.dk etc.). Disse 1000vis af sider, bliver fyldt med Google annoncer, og til trods for, at de hver især genererer få kliks, gør de mange bække små til en stor pengepung.
Ligeledes er sites som middelfart.olx.dk dele af search netværket, som igen ligner et godt rubriksite, men stort set ligemeget hvad du klikker på, kommer du ind til en underside, der fortæller at der ikke er noget indhold – altså andet end Google Annoncer.

Hvad er der galt ved typosquatting

Typosquatting anser jeg som værende skidt, da det er virksomheder, der 100% lukrerer på folks stavefejl af andres brand. De har intet at byde på selv, og har intet indhold selv. Virksomheder bruger utroligt mange penge på at opbygge et stærkt brand samt pleje og beskytte det. Derfor anser jeg det som værende usmageligt, at andre virksomheder snylter på disse brands som igler vil gøre. Derudover strider i mine øjne imod alt hvad Google ellers står for – nemlig brugerne i centrum, og et godt, rent og relevant internet.

Fjern typosquatterne

DK Hostmaster vil faktisk gerne hjælpe med at fjerne sådanne typosquatting sites. Dette gøres meget nemt ved at skrive til suspension@dk-hostmaster.dk (I skal oplyse hvilke domæner I selv ejer, samt varemærkerettigheder). Det koster ikke noget at få slettet domænerne hos DK Hostmaster. Ellers har firmaer som eBrand Services specialiseret sig indenfor området.

Hvad er der galt med rene annonce indholdssider

Sites som olx.dk reklamerer med at være et rubrikmarked. Det er sites også hvis man går til .com, og det er sådan set fint. Men der findes en del sites som dette, som i lokale lande intet indhold har, og derved ikke noget at byde en bruger på. Disse plastres så til af annoncer, igen fra Google, for at tjene på at sende folk videre. Jeg har intet imod at folk tjener penge – men de skal altså skabe en merværdi. Jeg kan som far til gengæld godt have noget imod, at hvis man går ind på f.eks. “Legetøj – spil” kategorien, så er børnelegetøj blandet med voksenlegetøj.

Eksempel på Googles søgenetværk

Eksempel på Googles søgenetværk


Derudover synes jeg, at det er skidt at annoncører samt search marketing bureauer kun kan slå sites som dette fra, ved også at slå TV2 fra.

Hvad kan du som annoncør gøre her og nu

Det eneste du kan gøre, er at slå hele Googles søgenetværk fra, og derved misse TV2, Eniro, Jubii etc. Det må være en vægtet vurdering som alle hver især må foretage sig, men hvis jeg var f.eks. TV2 vil jeg være ked af denne sammenligning.

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in PPC, Search Marketing and tagged , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar