Google ødelægger det danske sprog

Er blot et af de citater jeg hører jævnligt. Det er en hård beskyldning, men er der nogen former for hold i det og i så fald, har Google et ansvar i forhold til beskyldningerne?

Google ødelægger det danske sprog

Er Google med til at devaluere vores sprog, og “tvinger” os til at skrive forkert på vores sites?
Mange hjemmesider bliver idag SEO optimeret, således at der er større chance for, at komme højere op i Googles søgeresultater. Det burde være vigtigt for alle virksomheder, og det er eksistensgrundlaget for andre, hvorfor man vil gøre “alt” for at komme højere op i Googles resultater.
Når vi søger på nettet er vi dovne, vi vil (som altid) prøve at springer over hvor gærdet er lavest. Det bevirker bl.a. at vi ofte skriver forkert og med forkortelser som hvis man skal finde et “hotel i København“. Mange skriver “hotel kbh” eller “hotel cph“. Forkortelsen er som sådan rigtigt, men det er det ikke grammatisk når det skal skrives i korrekte sætninger på ens site. Problemet er, for at blive fundet på Google skal der være indhold der stemmer overens med søgningen – specielt på sådan et konkurrencepræget område som hotelbranchen. Dermed er det stort set umuligt at få “hotel kbh.” i en sætning som passer godt ind i en naturlig tekst, og bedre end “hotel København“.
Prøv selv at skrive en god tekst hvor “hotel kbh” passer bedre end “hotel København”.
Det samme gør sig gældende i andre brancher med sammensatte ord eller ej. Tag ordet som f.eks. “mobiltilbud”. Igen der er selvfølgelig søgninger på det, men det er der også på “mobil tilbud”. Igen for at blive fanget og komme frem på Google er man tvunget til at skrive grammatisk forkert på ens site hvis man vil findes på det grammatiske forkerte “mobil tilbud”.

Er det Googles skyld?

Nej, det synes jeg ikke. Vores danske sprog er udfordret og har været det længe. Ikke mindst af flere og flere ord bliver engelske. At danskerne ikke kan finde ud af sammensatte ord og er dovne med forkortelser etc. kan vi ikke klantre Google for. Det er op til den enkelte virksomhed at vurdere om de vil være med til at devaluere sproget og fokusere på at ranke godt på gode danske ord. – For hvad bliver det næste? Optimering mod stavefejl? Ja, den hører jeg også tit, men vil man virkelig have stavefejl på sit site, der repræsentere ens virksomhed… med vilje? Det fortæller ihvertfald også noget omkring virksomheden i mine øjne.
Så vi skal blot tage os sammen og stå ved det korrekte sprog og lad være med at give skylden på andre.

Google Translate

Jeg har i dette indlæg valgt ikke at fokusere på Google Translate og den indflydelse det har på sproget – ikke mindst det danske i dårlige oversættelser – som dog er i bedring.

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Google ødelægger det danske sprog

  1. Thomas Wiuff says:

    Godt indlæg Jackie –

    Jeg er enig med de fleste af dine betragtninger.

    Dog mener jeg godt du kan lave artikler med overlagte stavefejl. Hvorfor skal et firma ikke kunne promoverer sig for den del af kundegrundlaget der måske er ordblinde. Er dette ikke en form for service? Jeg mener vi tilgodeser de svagt synet med mulighed for at vælge større bogstaver! skal vi så ikke lave artikler til dem der ikke kan stave?

    Jeg ser også ofte at firmanavne er ret specielle og svære at stave til. Ville det ikke være dumt af firmaet ikke at erkende dette og sikre de kunder der ikke staver rigtigt?

    Dem der KAN stave vil også kun i sjældne tilfælde kommer forbi disse fejlstavet sider.

  2. Nej, det synes jeg ikke.
    Vil du gøre det i en printannonce?

    Selvfølgelig skal man tage hånd om de brugere der skriver/staver forkert. Det kunne man gøre via sine sponsorerede links hvor typos også er udbredt. Derudover hvis det er brandname vil søgemaskinerne også for det meste ramme den ønsket side (med mindre det er en stavefejl der fraviger meget).

  3. Thomas Wiuff says:

    Synes ikke helt du kan sammenligne med printannoncer. Der forgår jo ingen “elektroniske” fejlsøgninger eller søgninger i det hele taget på printannoncer.

    Derfor nej – jeg ville aldrig gøre det i en printannonce.

Skriv et svar