Google billedsøgning – Få mere ud af Google billedsøgning

Google billedsøgning, er søgninger på alle de billeder, der er indekseret i Google under fanen “billeder”. Disse kan fremkomme på to forskellige måder. Enten via traditionel SEO på ens billeder eller via en helt ny feature som Google har lanceret i Danmark – nemlig PPC på billeder.

Hvorfor fokusere på Google Billedsøgning

En undersøgelse foretaget af Search Marketing bureauet iProspect viser, at 40% af alle danskere søger efter billeder på Google, hvilket er utroligt mange, specielt taget i betragtning af, hvor lidt arbejde mange webmastere gør ud af optimering af sine billeder.
At 40% søger efter billeder er ikke så overraskende. Vi mennesker tænker meget visuelt, og det gamle ordsprog “et billede siger mere end 1000 ord” er bestemt velbegrundet, hvilket Google hurtigt fandt ud af, og præsenterede deres billedsøgninger. Det giver også god mening når nu Googles mission er at indeksere alverdens information og gøre den tilgængelig. Billeder og malerier er jo netop information.

Google billedsøgninger til SEO

Mange billeder ikke optimeret på billedefronten. At et billede navngivet med et hav af tal og bogstaver uden mening er meget typisk at se, og mindst ligeså tit ser jeg, billeder uden udfyldt . Kære læser, Google kan ikke læse dine billeder, og derved vide hvad der er på, hvorfor efter de bliver indekseret. Du bliver nød til som webmaster at hjælpe googles spidere til at få dine billeder indekseret. Giv billedet et godt navn, giv billedet en god alternativ tekst, og placer billedet ved relevant tekstindhold. Ja, det er basis, men ved blot at udfylde dette kommer du langt. Tænk dine brugere.
En anden fordel er også, at når billeder har relevans nok, vil der typisk være 3-5 billeder i Googles SERP, og du derved får dobbelt bonus.

Google billedsøgning til PPC

Tidligere har det kun været muligt at købe Google Adwords som tekst. Google fyldte mere og mere indhold ind på siden med Youtube videoer, billeder, Places (Local) etc. Dette trak meget opmærksomhed væk fra Googles Adwords, men det har givet Google den fornødne viden om, at brugerne gerne vil billeder, så hvorfor ikke give dem det. Og hvorfor ikke give annoncørerne mulighed for at købe ind under billedsøgningerne? Så sagt så gjort. Se eksemplet nedenfor hvor Call me annoncere på søgningen på LG Optimus 2X.

Google billedsøgning - Call me

Google billedsøgning - Call me


Ovenover billederne præsenteres op til to annoncer, hvor der er et 160×160 pixels statisk billede samt en tekst der følger de normale Google Adwords specifikationer med title og to beskrivelser.

Opbygning af et billederesultat

Det er super nemt. Når man skal tilføje et billede, er det som at tilføje en ny annonce inde i Google. Dette skal dog ske fra browseren da Google Adwords Editoren ikke er optimeret til denne funktionalitet endnu. Vælg at du vil have en billedeannonce, og vælg derefter at den skal være optimeret til Search.
Det er vigtigt at dit Søgenetværk er slået til, da billedsøgningerne er en del af denne. Med de ulemper som Google søgenetværk måtte have.

Erfaring med Google billedsøgninger

Indtil videre har det givet fornuftige resultater. Klikraten er lidt mindre end jeg ellers oplever på adwords, men anser det som værende forståeligt. Det er nyt og mærkeligt samt billederne er mindre end det vi konkurrere med – alle billederne nedenstående.
Konverteringsraten er til gengæld også mindre end det jeg typisk ser, hvilket selvfølgelig taler i mod brugen af disse billederesultater, men på den anden side, har jeg fået konverteringer, og med kliks på lidt over 1 kr. så er der god brandingværdi i disse resultater.

Jeg vil stadigt anbefale Google billedsøgning, men det skal selvfølgelig være relevans mellem billede, test og selve søgningen som altid ved søgeord.
Ønsker du at vide mere, så er du velkommen til at kontakte os hos iProspect for at høre om mulighederne for dig.

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in PPC, Search Marketing and tagged , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar