Google billedsøgning – en guide

Jeg har i tidligere blogindlæg Google billedsøgning skrevet, at 40% af alle danskere søger på billeder, og det nu er muligt at købe billeder som var det Google AdWords. Men hvordan får man som bruger optimale betingelser i sin billedsøgning på Google som bruger?

Standard billedsøgning

Gå ind på www.google.dk og klik på “billeder”, hvilket næsten ser mangen til ud med den almindelige søgning, men når du søger vil resultatet kun blive billeder.
En almindelig søgning uden filtre, vil give dig alle resultater. Søger jeg f.eks. idag på “BMW” får jeg 69.900.000 hits. Det er lidt mange, specielt hvis jeg kun skal bruge et enkelt eller to. Det gode er dog, at alle billederne kommer som thumbnails med 15 stk. pr side, og i dette tilfælde 13 sider på første side. Det giver knap 200 thumbnails på første resultatside. Der burde være rig lejlighed til at finde præcist det man ønsker.

Billedsøgningens resultater

Resultaterne kommer ikke frem i tilfældigt rækkefølge. Som alt andet på Google, vil det der komme øverst svare til, hvad Google anser som have størst relevans i henhold til søgningen. Mange elementer spiller ind på en traditionel billedsøgning såsom filnavnet, din alternativ tekst og selvfølgelig indholdet på siden som billedet ligger på. Det betyder at det er svært at ranke i Google billedsøgning, hvis man ikke har godt indhold omkring billedet ligeså.

For at få indsnævret de knap 70 millioner resultater ind, har Google i deres billedsøgning givet forskellige filtre.

Google billedsøgning – filtre

Der er fire primære filtre som kan benyttes i Google billedsøgning til at indsnævre resultaterne og ramme mere præcist det du ønsker. Disse kan selvfølgelig kombineres:

  • Størrelse
  • Type
  • Farve
  • Beskyttelse
  • Google billedsøgning størrelse

    Her kan du vælge om dine resultater skal være store, medium eller ikonstørrelse. Du kan ligeledes vælge “større end” som er gældende i både pixels og i antallet af bytes eller vælge den præcise størrelse i pixels.
    Det er ideelt hvis du skal bruge billedet til f.eks. en præsentation. Så vil et ikon være for småt og skidt.
    Vælges f.eks. store billeder på søgningen “BMW” indsnævers resultatet til 5,3 millioner hits.

    Google billedsøgning typer

    Under typer kan man vælge om det skal være ansigter, fotos, cliparts eller stregtegninger.
    Ansigterne er ret præcist, dog ikke 100%. Men taget i betragtning at Google som sådan ikke kan læse billeder, så synes jeg det er rigtigt fint. Ved søgningen på BMW kommer 40 millioner resultater, hvor en del dog ikke anses som værende relevante – men lad modtageren vurdere dette.
    Foto Angiver resultater der er billeder fra et kamera, og derved sortere tegninger og clipart fra.
    Clipart giver resultater i clipart som kan benyttes i f.eks. dine outlooks filer.
    Stregtegninger synes jeg er sjov, da resultaterne kun er stregtegninger som var det med blyant. Der er nogle meget sjove resultater på BMW søgningen.

    Google billedsøgning Farver

    Et rigtigt spændende filtre, hvor du kan bestemme farven på det resultat du søger. Skal det være i fuld ordinær farve. Skal det være sort/hvid (Som mange fotografer hyppigt bruger til protrætter) eller om det skal være enkelt farve f.eks. blå (uden at citere Nykredit reklamen).
    Igen på BMWen, er det ikke nødvendigt at bilen er blå der kommer frem, men billedet er i blå nuancer. Typisk vil bilen dog være blå, hvilket er fantastisk. Du behøver derved ikke at søge på “blå bmw” men blot “bmw” og vælge filteret “blå”. Det vil alt andet lige give bedre relevans, da færre vil skrive om blå bmwer på deres site.
    Sættes det blå filtre på, er vi nede på 37 millioner resultater.
    Sættes store billeder med blå filtre på er vi nede på 3,3 millioner billedresultat.

    Google billedsøgning beskyttelse

    Det sidste filtre er beskyttelse i henhold til voksen indhold. Standard er moderat, hvilket er rimeligt fornuftigt. Det kan dog gøres strengere eller slås helt fra.
    Ved at gøre det strengere, vil der blive vist meget lidt hud uanset søgning. Ved søgning på “bryster” kommer der ingen bryster, og derved er computeren familiesikker.
    Hvorimod hvis filteret bliver slået fra, så er billederne ikke censureret. Pas på ved at slå filteret fra. Det kan give sider med orme og spam på.

    Ulemper ved Google billedsøgning

    Jeg synes ikke der er mange ulemper eller mangler. Dog kunne jeg godt tænke mig, at man bedre kunne søge på hvilken type billede det er som jpg eller png. Ligeledes er det kun muligt at have eet filtre per kategori. F.eks. kunne jeg godt bruge en kombination med “ansigt” og “stregtegning”.

    Vær ligeledes opmærksom på, hvad du bruger billederne til. De kan være copyright beskyttet, og derfor kan du ikke blot tage et billede og bruge til dit eget for godt befindende.

    Rigtig god Google billedsøgning.

    About Jackie Frandsen

    Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
    This entry was posted in Search Marketing, SEO and tagged , . Bookmark the permalink.

    Skriv et svar