Folketingsvalg 2011 på Google

Google bliver formodentligt Danmarks største medie i omsætning i 2011. 97% af danskerne har Google som primær søgemaskine, og søgemaskinerne bruges af over 90% af danskerne, hvoraf 2 ud af 3 bruger Google dagligt. Google bruges af os, når vi ønsker at få mere viden, information, priser og holdninger om et givet produkt eller emne.
Det danske folketingsvalg var i 2011 spået til at skulle gå i Obamas valgkamps digitale fodspor, meeeeen gør det nu også det?

Google er et opslagsværk

Google er en søgemaskine, men går vi lidt bag den tanke, så er Google reelt set en kæmpe databank, som er lige til at slå op i. I 2009 og 2010 havde Google forudset, hvem der vandt det europæiske melodi grand prix – ene og alene på baggrund de søgninger der var inden.
Det spændende i dette er selve tanken. Vi som brugere og samfundsborgere, søger jo efter det der interessere os og har en indflydelse på vores hverdag. Det gælder om vi ønsker at købe en ny Garmin forerunner 305 hr løbe-gps hos Elgiganten eller om vi vil vide hvad de radikale mener omkring den diskuterede boligpakke her i valgkampen.
Forskellen er, at Elgiganten svarer mig, hvis jeg søger på Google efter løbe-gps’en. Det gør de Radikale ikke. De er dog ikke ene om det – ingen af de andre partier skiller sig ud på dette.

Samfundet medbestemmer søgningerne på Google

Vi som mennesker bliver inspireret til hvad vi skal købe, tro og mene gennem hvad der sker i samfundet, og derved også både annonceringer og hvad vi ellers hører. Der er ingen tvivl om at valgkamp under et folketingsvalg dels koster utroligt mange penge, men også øger nysgerrigheden hos brugerne. Derfor søger vi efter de aktuelle emner som f.eks. Boligpakken.
Gør vi brug af Googles dejlige produkt Google Insights for Search og undersøger udviklingen på søgninger omkring boligpakke og boligpakken, som jo reelt set er skabt i valgkampen her op til folketingsvalget 2011, så har der ikke hidtil været søgninger – men mængden er steget voldsomt den sidste uge.

Boligpakke søgninger til folketingsvalget 2011

Udviklingen af søgninger på boligpakke og boligpakken under folketingsvalget 2011

Det samme gør sig gældende ved andre valgrelaterede søgninger, selv det som det hele handler om Folketingsvalg 2011 som er steget med over 500% i mængden af søgninger indenfor den sidste uge. De politiske partier er ganske enkelt ikke til stede. Er de bange for den reelle direkte kommunikation til vælgerne?
20% af alle søgninger på Google hver måned er nye – drevet af samfundet og hvad der sker omkring os. Men om nogen burde vores folkevalgte selv følge med. Personligt synes jeg ganske enkelt ikke at det er godt nok!

Hvad skal partierne gøre på Google?

Først og fremmest skal de se at komme igang – NU!
44% af danskerne brugte under sidste folketingsvalg i 2007 Google til at undersøge diskussionsemnerne. Lige nu er der ingen partier, der køber alle aktuelle søgeord og kun Socialdemokratiet har købt “Folketingsvalg 2011″. De diskussioner partierne selv er med til at skabe, har de formodentligt og forhåbentligt en holdning til. En holdning de gerne vil have ud til brugerne/vælgerne. Hvis den tese holder stik, så skriv om det på jeres sites, opret en blog, ha’ personlige blogs og få dette kommunikeret ud – ud til brugerne, ud til vælgerne, dem der afgør de næste fire år af jeres liv – ikke mindst vælgernes.
Det at få det skrevet giver mulighed for opsamling og eksponering på de organiske resultater på Google.
Nogen gange giver det en stor eksponering, men muligheden for at købe annonceplads på Google er også til stede – og med den lille konkurrence som vi ser i dag vil kliksene være meget billige. Endnu mere, hvis dette bliver holdt op imod den øvrige markedsføringsaktivitet som de politiske partier holder disse dage.

Jeg kunne skrive store tekniske løsninger som jeg mener partierne burde følge. Det vil jeg ikke – de må tage fat i mig, så jeg kan sikre dem en ordentligt synlighed til næste valg.

Igen – kære alle danske politiske partier. Skriv hvad I har af holdninger (ikke hvad I mener de andre har af holdninger) og sørg for at disse holdninger kommer ud til os – vælgerne.

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Politik & Samfund, Search Marketing and tagged , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Folketingsvalg 2011 på Google

  1. Mads says:

    Partierne har vist mere travlt med at hænge grimme valgplakater op i hver eneste ledige lygtepæl.

    Underligt nok, da jeg tvivler på de konverterer bedre end et par besøg på deres respektive hjemmesider gør det (selvom en partihjemmeside nok også konverterer rimeligt dårligt, da det er svært at ændre folks politiske holdninger)

  2. Sebastian says:

    Skræmmende, at de er så træge på Google. Jeg ser dog mange på “valg”… I øvrigt har jeg set både Radikale og Ønhedslisten køre på AdSense-netværket med bannere – de lander tit på min egen blog (må hellere få bannet dem :-)

    • Hvilket kun fortæller at vi vælgere nu er snæversynet. Det eneste i verden vi kunne finde på, at søge efter er da “Valg”.
      Bestemt et vigtigt ord, men formodentligt ikke det eneste…

      Så godt dit site, og bannerne med Johanne der ligner plakatterne i lygtepælene, klæder bestemt din blog.

  3. Morten Storm Nielsen says:

    Se det burde da få nogen op af stolen og komme i gang. Spændende blog du har Jackie. Jeg må kigge forbi noget mere.

  4. Margrete says:

    Du har ret når du siger, at der er mere end 650.000 tvivlere netop nu, og det er så vigtigt at vi ikke ser passivt til som sofavælgere. Jeg tror virkelig nettet – og ikke mindst rangeringen på google – betyder mere end nogensinde før. Mange at tvivlerne er unge som mig, og jeg har personligt brugt utroligt meget tid på de forskellige partiers sider, for at danne mig et overblik. Det er derfor altafgørende, hvorledes partiet fremstår ud fra deres side. Nu er det ikke længere blot valgplakaterne, der er deres ansigt ud ad til.
    Tak for et spændende indlæg :)

  5. Per says:

    Hej Jackie,

    Rigtig fine pointer. Jeg ved dog, at flere partier byder på de typer af søgninger du nævner, samt at de byder ’nok’. Derfor er det helt forkert, når du konkluderer, at partierne, og dem der laver search for dem, sover i timen. Din blog burde handle om, hvorfor der så sjældent dukker annoncer op på søgninger som ’Folketingsvalg 2011’, når der nu er masser af indtjening at hente for Google. Det interessante spørgsmål i denne sammenhæng er, hvorfor og hvordan Google forvalter udvalgte ’high-end’ keywords anderledes end andre. Det her opleves jo på tværs af industrier.

    /Per

    • Hej Per,

      De byder “nok” siger du. Hvad er nok? Ved ikke om du sidder med nogen af partierne, men teoretisk ligegyldigt. Der er alt for mange aspekter der også spiller ind i om de kommer frem til at sige de byder nok.
      Tager vi ordet “Boligpakken” så har jeg kun prøvet at søge på det inde på venstre.dk og socialdemokratiet.dk og INGEN af dem kommer med et resultat. Når der intet på sitet er omkring “boligpakken” vil det klart også straffe kvalitetsscoren. Hvilket i min optik kun er fair. – det er jo relevans og brugerne det i virkeligheden handler om.
      Historikken kan helt sikkert også spille ind, hvilket jeg tidligere har prøvet og til stor frustration har måtte sande. At selvom jeg byder temmelig højt kommer mine søgeord ikke frem. En faktor i dette kan være historikken i CTR indenfor de enkelte kategorier, hvilket ikke engang behøver at have noget med domænet at gøre.

      Så ja, jeg er enig i, at Google nogen gange skulle sænke indgangskravende indenfor nye områder – specielt når vi ved at 20% af alle søgninger er nye måned for måned.
      Når det er sagt, mener jeg stadigt partierne sover i den digitale time. Der er stadigt MEGET langt til at “lave en Obama”… desværre.

  6. Catlin says:

    De byder “nok” siger du. Hvad er nok? Ved ikke om du sidder med nogen af partierne, men teoretisk ligegyldigt. Der er alt for mange aspekter der også spiller ind i om de kommer frem til at sige de byder nok.
    Tager vi ordet “Boligpakken” så har jeg kun prøvet at søge på det inde på venstre.dk og socialdemokratiet.dk og INGEN af dem kommer med et resultat. Når der intet på sitet er omkring “boligpakken” vil det klart også straffe kvalitetsscoren. Hvilket i min optik kun er fair. – det er jo relevans og brugerne det i virkeligheden handler om.
    Historikken kan helt sikkert også spille ind, hvilket jeg tidligere har prøvet og til stor frustration har måtte sande. At selvom jeg byder temmelig højt kommer mine søgeord ikke frem. En faktor i dette kan være historikken i CTR indenfor de enkelte kategorier, hvilket ikke engang behøver at have noget med domænet at gøre.

    +1

  7. gold price says:

    Hvor S og SF blev de store vindere i slaget om regeringsmagten, så blev de det langt fra under selve valgkampen, hvor begge partier samlet set gik markant tilbage fra 2007. En af årsagerne var, at de ikke kom til at styre eller eje den politiske dagsorden til deres egen fordel. Som nævnt, viste det sig hurtigt, at Venstre, Radikale Venstre, Liberal Alliance og Enhedslisten løb med hver deres økonomiske dagsorden. Endnu værre for SF og S blev deres emner som ’12 minutter’ og ’betalingsring’ en politisk hæmsko, da det hovedsageligt blev italesat som negative budskaber blandt medierne og vælgerne. I S og SF’s kampagner under valget skulle man da også lede længe efter slogans som ’12 minutter’ og ’Fair løsning’. Men medierne bragte dem ofte. Og her tjente den store omtale af de to begreber langt fra til deres fordel.

  8. Hvilket dansk parti gør det hele i sammenhæng? Vi kunne blive ved og ved. Der er masser af flere eksempler på, hvordan danske partier bruger digitale og sociale medier på præcis samme måde om Obama og Romney. Men hvor er så den store forskel på danske partier og Obama og Romneys kampagner? Penge og tid. At der ikke er et dansk parti, der tilnærmelsesvis har kapaciteten til at gøre det hele i sammenhæng, for det er ikke kreativitet, teknisk forståelse eller evner, der mangler. SF skriver selv på sociale medier, at de havde et webteam på 9 personer under folketingsvalget i 2011 ud over hjælp fra digitale bureauer. Det er lige akkurat tilstrækkeligt mandskab til at holde de vigtigste platforme opdateret, og så heller ikke mere. Af samme grund er det væsentligt for partierne, som man så i perioden mellem 2007-2011, at de allerede er i gang med Folketingsvalgstrategien på den digitale front i det sekund, hvor det forrige folketingsvalg slutter.

Skriv et svar