Annoncør, du snyder… dine kunder

Hvad betyder det, at snyde sine kunder. I dette tilfælde er det, at du udgiver dig for noget, som du ikke er.

Det er for de fleste brands på nettet og i mindst ligeså høj grad i “den virkelige verden” underforstået, at man skal tilbyde sine kunder en god service og være imødekommende. Dette bl.a. med gode, søde ekspedienter, der kan afkode og give kunden den ønsket vare.

Når vi ser på samme procedure online, er det i virkeligheden mange af de samme mekanismer der skal til. Nu er det blot hjemmesiden, der skal tage imod brugerne, være serviceminded og imødekommende – ikke mindst sælgende.

Jeg ser utroligt mange hjemmesider, som er tænkt som almindelig og traditionel markedsføring; nemlig indefra og ud. Der tænkes ikke på kundens ønsker og behov eller på, hvordan der skal tages imod disse kunder – blot at der skal nogle vare over disken. Jeg tror på, at dette kan kombineres, men mere om det i et senere indlæg, for det er jo ikke at snyde sine kunder, blot en forkert tilgang til digital markedsføring – i min verden.

Doorway pages er et skummelt baglokale

På internettet er der mange måder at snyde på, som f.eks. ikke at fremsende en købt vare, kopiere hvad andre gør godt etc. Det er ikke det jeg vil snakke om i dette indlæg, men de annoncører, der får bruger og kommende kunder ind på falske vilkår.

Forstil dig en fysisk butik, hvor du bliver ledt direkte ind i et skummelt baglokale med en masse ubrugeligt bras. Det fremmer næppe butikkens brand eller din tiltro til selvsamme. Hvorfor er det så, at jeg dagligt kan se selv store brands udarbejde store universer af doorway pages med ubrugeligt indhold – 100% skrevet med søgemaskinerne for øje, så de kan ligge godt på Google og i håb om at brugeren klikker på menuen hurtigt for at komme ud i den rigtige butik igen?

Er Doorways ulovlige?

Nej, det er ikke ulovligt at du lokker dine kunder ind i det skumle baglokale – ikke hvis vi snakker politimæssigt ulovligt. Dog har søgemaskinerne nogle guidelines, som de ønsker blive overholdt – for at give brugerne den bedst mulige oplevelse. Strider du imod disse guidelines bl.a. ved at gøre brug af Doorways kaldes dette for Black-Hat SEO, og gør at du kan risikere at blive smidt ud af søgemaskinens indeks.

Det er dog ikke den eneste grund til, at du skal undgå doorway pages. Generelt lad dog være med, at have indhold på dit site, som kunderne ikke må finde. Er du i tvivl, så er du nok på vej i den forkerte retning – om ikke andet, så tænk på dine brugere og kunder.
Nogle af de sider man ser, er jo så ringe, at enhver bruger og potentiel kunde bør sige, at den her virksomhed er ganske enkelt så useriøs, at de ikke vil kommunikere til mig, eller har ringe forsøg herpå. Jeg smutter og kommer aldrig tilbage.

Kære annoncører, hvis I vil leve med i den digitale verden, kræver det at I forstår den og prøver at leve med på dens præmisser – tænk på dine kunder, og hvad du vil levere til dem, og giv dem en grund til at besøge og bruge dig og din hjemmeside.

Hvis du vil have et check på om du er på vej i den forkerte retning og hvordan du evt. kan få rettet op kan du kontakte os i iProspect og få et tilbud på god white-hat SEO

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing and tagged , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar