Annoncør, du snyder… dig selv

Qua mit arbejde med Internettet og søgemaskiner, bruger jeg naturligt meget tid på at surfe og søge.
Til trods for mit arbejde med søgemaskinemarkedsføring gennem de sidste 7 år, bliver jeg stadigt overrasket over, hvor lidt kontrol selv store brands har med deres brand online. Et brand de har brugt oceaner af tid og penge på at bygge (Primært analogt).
Det gør sig gældende i de sociale medier, hvor privatpersoner har taget deres identitet på f.eks. twitter, youtube, etc. Det gør sig gældende i det vi kalder online reputation management, hvor virksomheden styrer deres identitet på nettet, og heriblandt hvad der bliver vist ved søgning på deres brand, men det gør sig også gældende ved, om de selv fremstår som dem selv, eller om deres affiliate partnere har taget magten og virksomheden ikke gør noget ved det. Dette indlæg handler om de sidste.

En del søgninger er affiliatedominerende som f.eks. “billigt bredbånd” og “a-kasse”, hvor både Google Adwords annoncerne såvel som SEO resultaterne er svære at få gode resultater på som almindelig virksomhedsannoncør. Grunden til dette er de mange affiliateprogrammer, hvor annoncørerne betaler for en bestemt action såsom et telefonnummer eller en kunde der har købt et produkt.

Organiske resultater

Disse affiliateprogrammer og prisen på fremskaffelse af f.eks. en kunde bevirker at der bliver bygget rigtigt mange sites omkring det pågældende emne, hvilket får disse sider frem på søgemaskinerne og derved presser den “rigtige” annoncør tilbage i resultaterne.
Hvorfor er det problematisk?
Det er det af to grunde. Dels er kun et fåtal af disse sider gode med relevant og opdateret indhold, hvilket bevirker at de brugere, der kommer ind på siderne ikke bliver taget ordentligt imod samtidigt med at mange af disse affiliates har opbygget en prissammenligningsside og giver karakter til annoncørerne – men ikke udfra hvor gode de er, men udfra hvor meget de betaler. Igen bliver brugerne ofret i deres søgen efter det rigtige produkt.
Derudover, hvis disse affiliates ikke lå og dominerede søgeresultaterne vil annoncørerne ikke skulle betale 3, 4, 500 kr. for et kundelead. som de gør idag. Så helt basalt set betaler annoncører idag affiliatepartnere for at skubbe annoncørerne væk fra søgemaskinerne – et sjovt paradigme…

Betalte annoncer

Det bliver endnu værre når diciplinen bliver betalte annoncer på søgemaskinerne.
De fleste annoncører har idag stærke brands som de har brugt både meget tid og penge på at bygge op i forbrugernes bevidsthed. Det giver naturligvis mange søgninger og som oftes mange kunder.
Næsten dagligt oplever jeg dog affiliatepartnere der, til trods for andet er aftalt, køber annoncørens brand og leder trafikken ind til annoncørens side. Brugeren oplever ingen problemer, da de som oftes lander det rigtige og forventet sted. Men annoncøren betaler ligepludseligt 500 kr. for et lead i stedet for 20-50 kr. som de ville hvis det var deres egne annoncer.

Grådigheden og begæret har taget overhånd, og du som annoncør er med til at presse dig selv ud, og betaler overpriser for hvad der burde være dit!

Så kære annoncør – snyder du dig selv?

About Jackie Frandsen

Jackie Junker Frandsen Palsgreen, i slutningen af 30'erne, bor i provinsien sammen med min kone og søn. Har siden 1999 arbejdet med digitalmarkedsføring, og siden 2004 med search marketing, indenfor primært PPC, SEO og analyse. Jeg er Head of Search i et af verdens største search marketing firmaer iProspect.
This entry was posted in Search Marketing and tagged , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar